Muunna Prius pistokehybridiksi!
Etusivu | Faq | Hinnasto | SafeBMS | Akkukennot | Tarjouspyyntö
50km toimintasäde pelkällä sähköllä
Plugin töpselihybridi - plugin

- 50km toimintasäde pelkällä sähkömoottorilla ajaen
- Kolme sähkö/yhdistelmäajotilaa normaalin hybridiajotilan lisäksi
- Huippunopeus sähköisesti yli 100km/h
- Akuston lataus DEFA -lämmityspistokkeen kautta
 5 - 20kWh lisäakusto
Prius plugin PHEV sähköauto akusto

Muunnamme Prius -autoja pistokehybrideiksi 5-20kWh kapasiteetillä. Ajomatka sähköllä ajaen on 3.7kWh akustolla noin 20km. 10kWh akustolla  toimintasäde sähköllä ajettaessa kasvaa noin 50km:iin.
Pistokehybridiksi -muunnoksesta esitetyt kysymykset
SÄHKÖLLÄ AJAMISEN AJOKUSTANNUKSET

Pistokehybridiksi muutettu Prius säästää ajokustannuksissa merkittävästi. Ajaminen pelkällä sähköllä on reilusti yli puolet edullisempaa kuin kallistuvalla bensiinillä. 40km sähköllä ajaen maksaa reilun euron. Lisäksi käytettäessä ekologisesti tuotettua sähköä, sähköauto on myös ekologinen valinta.

KUINKA NOPEASTI KONVERSIO PRIUS SÄÄSTÄÄ MUUTOKSEEN KÄYTETTÄVÄT KUSTANNUKSET TAKAISIN?

Konversion hankintahinta kuolettuu käyttökustannuksien alentuessa riippuen auton käyttötavasta ja kilometrimäääristä noin 4-7 vuoden aikana. Konversio nostaa myös auton jälleenmyyntiarvoa merkittävästi. Jos akut täytyy aikanaan uusia, on akuston uusiminen on yli puolet edullisempaa kuin koko konversion tekeminen.

KÄYTTÖVOIMAVERO

Kun pistokehybridiksi muutettu Prius muutoskatsastetaan, on auton käyttövoima bensiini/sähkö. Suomessa autoihin tulee käyttövoimavero, jos auton voimanlähteenä jokin muu kuin bensiini. 1.1.2013 alkaen Prius sähköhybridin käyttövoimavero on laskenut 31 euroon vuodessa.

KAUANKO AUTON LATAAMINEN KESTÄÄ?

Tyhjästä täyteen 4kWh akuston lataaminen kestää noin 3h. 10kWh akuston lataaminen kestää n. 6h.

MITEN AUTO LADATAAN?

Prius kytketään tavalliseen 10-16A sulakkeelliseen yksivaihepistorasiaan DEFA tai GALIX –lämmityspistokkeesta. Lohko- ja sisätilanlämmitin kytketään optiona toimitettavalla kauko-ohjauksella erikseen käyttöön, mikäli olosuhteet niin vaativat (Tehokas sisälämmitin vaatii 16A sulakkeen). Auton 3.8kg / 7A laturi ei ole kiinteästi asennettu Priukseen auton painon rajoittamiseksi (että auto saadaan rekisteröityä 4-tai 5-paikkaiseksi), vaan on tavaratilassa ja voidaan kiinnittää kiinnityslenkillä. Laturi voidaan irroittaa ja nostaa autosta pois tarpeen vaatiessa.

PISTOKEHYBRIDI PLUGIN PRIUS AJOTILAT

EV -yhdistelmätila: EV-yhdistelmätilassa sähkö on pääasiallinen energialähde muutoin kuin kovemmassa kiihdytyksissä ja reilummassa ylämäkiajossa. Polttomoottori pöyrii aina yli 65km/h tuntinopeudessa. Tällöin kulutus on noin 0.2 l/100km. (Ei Lite-versiossa)

Pakotettu EV -tila: Tässä tilassa sähkömoottori on ainoa käyttömoottori. Huippunopeus on 85km/h (Prius nopeusmittari näyttää 90km/h)

Yhdistelmätila: Tällä moodilla tehoa sähkömoottorilta otetaan noin puolet ja toimintasäde kasvaa puolella ja polttoaineenkulutus on noin puolet normaalista.

Normaali Prius ajotila: Tätä tilaa käytetään kun lisäakustoa ei haluta käyttää tai kapasiteetti on liian vähissä.

MITEN MUUTETTU PRIUS KÄYTTÄYTYY KUN LISÄAKUSTON VARAUS LASKEE MINIMIRAJALLE TAI AKUT KUORMITTUVAT HETKELLISESTI LIIKAA?

EV -yhdistelmätilassa järjestelmä vaihtaa ajotilaksi yhdistelmätilan. Yhdistelmätilassa järjestelmä vaihtaa ajotilan normaali Prius ajotilaan. Pakotetussa EV -tilassa järjestelmä antaa äänimerkin ja pudottaa hetkellisesti virtaa. Mikäli ylikuormitus jatkuu tai kapasitteetti on liian vähissä pakotetussa EV-tilassa, auto on pysäytettävä ja startattava uudelleen normaaliin hybriditilaan.

MITÄ PISTOKEHYBRIDIKSI MUUNNOKSESSA AUTOLLE TEHDÄÄN?

Auton tavaratilan alle sijoitetaan lisäakusto BMS -akkuhallinnalla ja tarvittava ohjauselektroniikka, korkeajännitetekniikka ja kaapelointi. Lisäksi auton kojelautaan laitetaan pistokehybridi lisäakuston käyttöpainikkeet sekä tarvittava ohjauselektroniikka ja johdotukset. 10kWh mallissa auton takapenkkien keskelle lisätään kiinteä keskikonsoli nelipaikkaisuuden vuoksi (Huom. konsolilla ei rikota
penkkiä joten auto on palautettavissa 5-paikkaiseksi) . Lisäksi auto tarkastetaan ja muutoskatsastetaan. Monien työvaiheiden ja tarkastusten takia auton konversio muutoskatsastuksineen kestää noin viikon.

AUTON SISÄTILAN LÄMMITYS KYLMISSÄ OLOSUHTESISSA

Priuksessa on sähkövastukset, joilla etuikkuna saadaan pidettyä normaalisti auki. Sisätilalämmitintä on tarpeellista käyttää pakkasella ennen ajamista lonkolämmittimen lisäksi. Kovimmilla pakkasilla auton normaali hybrikäyttö tai tehostettu hybriditila on perusteltua sisätilojen pitämiseksi lämpimänä.

AUTON LISÄAKUSTON KÄYTTÖ PAKKASILLA

Lisäakusto on sijoitettu lämpöeristetettyyn koteloon. Mikäli auto seisoo lataamattomana vuorokausia pakkasessa, voi akkujen lämpötila laskea pakkaselle. Tällöin ennen käyttöä auto on kytkettävä pistokkeeseen ennen akkujen käyttöä. Kylmänä järjestelmä ei anna aivan täyttä sähkötehoa heti ajon alussa ennen kuin järjestelmä hieman lämpenee. Kylmissä olosuhteissa ajomatka sähköllä ajaen voi pudota noin 20%.

AUTON TAVARATILAN MUUTTUMINEN

Auton tavaratila säilyy lähes ennallaan. Auton vararengas poistetaan ja tilalle tarvitsee hankkia paikkauspullo. Tavaratilan pohja nousee noin 3cm alkuperäisestä lisäakuston takia. 10kWh versiossa vain toinen takapenkki saadaan kaadettua takapenkin keskikonsolin takia (nelipaikkainen- rekisteröity neljälle lisäpainon vuoksi). Akuston laturi vie jonkin verran tilaa, mutta sen voi tarvittaessa nostaa
autosta pois.

KÄYTTÖTILAPAINIKKEET

Plug-in pistokehybridiominaisuus saadaan kytkettyä helposti päälle pääkytkimestä. Normaalisti järjestelmä pidetään aina kytkettynä. Ajomoodin valinta tapahtuu auton normaalista EV-painikkeesta. Lyhyt painallus vaihtaa EV-tilan ja tehostetun hybriditilan välillä, pitkä painallus siirtää auton pakotettuun täyssähkötilaan. Lisäakuston kapasiteettiä voi tarkkailla Priuksen infonäytöltä, missä normaalisti näkyy auton vakioakun tila.

KUINKA PALJON MUUNNETUN PRIUKSEN SÄHKÖMOOTTORI ANTAA TEHOA?

Priuksen ajosähkömoottori / regen toimii jopa yli 400V jännitteellä. Sähkömoottorin maksimiteho on yli 60HV, mutta Priuksen sähkömoottorin ohjain joka siirtää tehoa akustolta sähkömoottorille, antaa tehoa moottorille maksimissaan noin 35HV. Koska sähkömoottorin vääntö on parempi kuin polttomoottorin, suora tehovertailu ei ole järkevää. Muutossarjallamme muutettu prius liikkuu 100km/h tasamaastossa. Isommassa ylämäissä ja ripeämmissä kiihdytyksissä polttomoottori saadaan tarvittaessa avuksi EV -yhdistelmätilassa.

LISÄAKKUJÄRJESTELMÄN HUOLTO

- Kesäksi akustokannen lämpöeriste tulee poistaa akuston liian lämpenemisen välttämiseksi. Kesällä auton hattuhyllyä ei tule käyttää laturin turhan lämpenemisen välttämiseksi.

LISÄAKUSTON KESTOIKÄ

- Lisäakuston elinikäodote riippuu ajomatkoista ja sitä ei voida tarkkaan määrittää. Jos akusto ajetaan aina lähes tyhjäksi, akut vanhenevat nopeammin. Siksi isompikapasiteettinen akusto kestää pidempään. Akuston elinikänä pidetää sitä kun ilmoitettu kapasiteetti on laskenut 80%:iin. Akuston voi tarvittaessa päivittää uuteen ja vanhat kierrättää esim. aurinkovoimakäyttöön, mikäli akuston kapasiteetti on laskenut liikaa alkuperäisestä. Tulevaisuudessa on odotettavissa tehokkaampia akkuja, jolloin sähköllä kuljettua ajomatkaa on mahdollista kasvattaa.

HANKKISINKO KÄYTETYN PRIUKSEN JA PISTOKEHYBRIDIMUUNNOKSEN VAI UUDEN PLUG-IN PRIUKSEN?

Tehdastekoinen Toyota Prius Plug-In on sähkökäytön toimintasäteeltään maksimissaan 20km. Auton hinta on noin 40000€ ja noin 5000€ kalliimpi kuin normaali Prius. Tehdasmallin ajosäde on yli puolet pienempi kuin 10kWh akustolla muunnetun käytetyn Priuksen. Tehdaspriukseen voi olla mahdotonta päivittää tehokkaampia akkuja myöhemmin. Muunnoksellamme sähkökäytön huippunopeus on suurempi (EV-yhdistelmätila).

VOINKO OSTAA VAIN KONVERSIOSARJAN JA TEHDÄ MUUNNOKSEN ITSE?

Kyllä, mutta ilman  E-mark EMC -sertifiointia auton saaminen katsastettua voi olla vaikeaa. 10KWh -muutossarjalla muutetun auton takajouset on suositeltavaa vaihtaa jäykemmiksi tai asentaa korotuspalat. Ne eivät kuulu toimitukseemme. Trafin vaatima E-mark EMC -sertifiointi on meillä suunnitelmissa mutta emme voi antaa takeita sen saamisesta ja milloin se tapahtuu.

JÄRJESTELMÄN EMC -HYVÄKSYNNÄT

Pyrimme saamaan Pistokehybridi –muunnokselle Trafin vaatiman E-mark EMC -sertifioinnin tulevaisuudessa. Lisäksi jokainen auto voidaan tarkastaa kauttamme Trafin vaatimusten mukaisesti sähköturvallisuuden osalta.

JÄRJESTELMÄN TAKUU

- Myönnämme Priuksen lisäjärjestelmän osille 24kk takuun ja akkukennoille 12kk takuun. Takuukorjauksissa auto huolletaan Jyväskylässä. Takuu ei kata välillisiä kuluja tai vahinkoja.

Voiko muunnoksen tehdä Prius V tai Auris Hybrid malleille?

- Toistaiseksi muunnoksen voi tehdä normaali Priukselle vm. 2004-2009 ja Lite-muunnoksen Priukselle vm. 2010-2015 . Tutkimme mahdollisuutta muuttaa myös muita Prius malleja tulevaisuudessa.

Katso vertailutaulukko kilpaileviin muunnossarjoihin

Copyright Pistokehybridi.fi - 2016